Metoda Feuerstein

 

Cine este Reuven Feuerstein?

Reuven Feuerstein, nascut in 1921 la Botosani, in Romania, este un psiholog clinician, developmental si cognitivist renumit, partizan al teoriei ca inteligenta poate fi invatata, fiind autorul teoriei modificabilitatii cognitive structurale și al teoriei experientei mediate de invatare. Astfel, profesorul Feuerstein este autorul celebrelor metode de evaluare a potentialului de invatare (LPAD – Learning Potential Assessment Device) si de dezvoltare cognitiva (IE – Instrumental Enrichment), utilizate de peste 60 de ani in toata lumea.

Cititi aici pentru mai multe informatii despre Profesorul Reuven Feuerstein.

Metoda Feuerstein in Romania

In Romania, teoria modificabilitatii cognitive si metoda Feuerstein sunt descrise in cursurile de psihologie si pedagogie ale facultatilor de profil.

In anul 2008, la Brasov, a fost infiintata Asociatia “Feuerstein – Deschideti mintea” care studiaza efectele utilizarii acestei metode in scoli si militeaza pentru introducerea acesteia in practica pedagogica curenta.

In 2010, a avut loc infiintarea Institutului International pentru Invatare Mediata si Modificabilitate Cognitiva Structurala Reuven Feuerstein, care este un rezultat al acordului de cooperare semnat in octombrie 2009 intre Universitatea Babes-Bolyai si International Center for the Enhancement of Learning Potential – ICELP din Ierusalim, Israel.
In cadrul aceleiasi vizite efectuate de o delegatie a UBB in Israel, in octombrie 2009, a fost organizata si ceremonia de decernare a titlului de Doctor Honoris Causa din partea Universitatii Babes-Bolyai Profesorului Reuven Feuerstein.

Puteti viziona aici un material despre acest eveniment:

http://www.youtube.com/watch?v=1_WQyniwnmM

De asemenea, in 2010, Universitatea Babes-Bolyai – Catedra de Psihologie Aplicata a Facultatii de Psihologie si Stiinte ale Educatiei – a organizat la Cluj Napoca a 31-a editiei a Workshop-ului International a Institutului International de Invatare Mediata si Modificabilitate Structurala Reuven Feuerstein.

Care sunt principiile care stau la baza acestei metode?

Cea mai importanta premisa este aceea ca inteligenta nu este statica, ci este dinamica si poate fi modificata in sens pozitiv in urma unei interactiuni corecte cu mediul. Aceasta premisa are la baza teoria neurologica a plasticitatii cerebrale si numeroasele studii si cercetari care o sustin, precum si celebra teorie a Zonei Proxime Dezvoltari (ZPD – Zone of Proxymal Development) a lui Lev Vygotsky.

Ce este Evaluarea Potentialului de Invatare prin metoda LPAD (Learning Potential Assessment Device)?

LPAD consta intr-o procedura si un set de instrumente cu care practicienii acreditati evalueaza procesul de invatare si identifica functiile cognitive, operatiile si strategiile de rezolvare de probleme ale unei persoane. Fiind o procedura de evaluare dinamica a inteligentei, LPAD compara performanta persoanei evaluate cu propria sa performanta in momente diferite de timp si in conditii diferite, evaluand astfel potentialul individului si nu starea sa curenta.

Cititi aici pentru mai multe detalii despre metoda LPAD.

Care sunt beneficiile unei evaluari a potentialului de invatare prin metoda LPAD?

  • Se poate afla care este valoarea IQ la care poate ajunge persoana evaluata cu un minim de interventie pentru dezvoltare.
  • Permite o mult mai buna predictie privind achizitiile si performantele (scolare, profesionale etc) ulterioare
  • Ofera informatii utile pentru realizarea unei interventii eficiente, cu rezultate rapide, pentru dezvoltarea gandirii
  • Parintii si copiii afla ce cursuri, exercitii, activitati si jocuri sunt cele mai eficiente pentru dezvoltarea cognitiva, in functie de profilul personal

Ce este Programul Feuerstein de Imbogatire Instrumentala (IE – Instrumental Enrichment)?

Programul Feuerstein de Imbogatire Instrumentala este un program de educatie cognitiva dezvoltat in 1950 de catre profesorul Reuven Feuerstein si folosit cu succes in peste 70 de tari ca instrument pentru dezvoltarea potentialului de invatare atat copiilor cu dezvoltare normala cat si a celor cu dezvoltare atipica. Programul are recunoastere internationala si a fost tradus in peste 29 de limbi, fiind utilizat atat in mediul educational formal, ca parte din curicula de invatamant (invatamantul preuniversitar si universitar), cat si in domeniul psihopedagogiei speciale si al educatiei adultilor.

Programul este este considerat un model de curriculum conceput pentru a dezvolta functiile cognitive necesare pentru invatare si realizare academica.

Cititi aici pentru mai multe detalii.

Click aici pentru a vedea lista celor 14 instrumente Feuerstein de dezvoltare cognitiva.

Care sunt obiectivele si beneficiile parcurgerii unui Program Feuerstein de Imbogatire Instrumentala (Instrumental Enrichment)?

Prin parcurgerea Programului de Imbogatire Instrumentala:

  • Elevul devine constient de procesele de gandire pe care le activeaza atunci cand trebuie sa rezolve o problema
  • Elevul isi corecteaza deficientele in modul de a gandi
  • Elevul dobandeste concepte, competente, strategii, tehnici si operatii necesare pentru a functiona independent
  • Elevul deprinde o metoda eficienta de a invata si un altgoritm de rezolvare a problemelor care ii vor permite sa depaseasca cu succes situatiile noi sau neprevazute.

Pe scurt, elevul are urmatoarele beneficii:

  • Invatare eficienta
  • Dezvoltarea gandirii critice
  • Organizarea eficienta a informatiei (in perceperea, procesarea si redarea acesteia)
  • Minte deschisa („open mind“)
  • Luarea corecta a deciziilor
  • Independenta in gandire si invatare
  • Imbunatatirea abilitatilor de rezolvare de probleme
  • Imbunatatirea abilitatilor de ascultare si comunicare
  • Cresterea stimei de sine
  • Automotivare

Servicii oferite:

error: Content is protected !!